©ollege
Aanbod educatief
Externe verrijking
De externe verrijkingsklas is voor leerlingen van de lagere (vanaf 4de lj.) of secundaire school (1ste graad) die uitgedaagd willen worden binnen verschillende domeinen in de ontwikkeling.
Cursus studietechnieken
In deze cursus worden aan hoogbegaafde tieners vaardigheden aangeleerd vanuit een neuropsycho-educatieve aanpak om het zelfregulerend leren en denken te sturen. Voor leerlingen secundair onderwijs.
Vorming herkennen en signaleren van HB-ers
Het herkennen en signaleren van hoogbegaafde leerlingen is essentieel om hen passend onderwijs en optimale ontwikkelingskansen te bieden. Hoe detecteer je ze?
Vorming school- en/of zorgbeleid
De educatieve en eventuele zorgnoden voor een hoogbegaafde leerling zijn opgenomen in het nieuwe Vlaamse leersteundecreet en dus in je schoolwerkplan.
Maatwerk voor scholen
Waar sta je als school met betrekking tot hoogbegaafdheid? Ieder heeft een eigen DNA, een eigen tempo. Welke puzzelstukken ontbreken er nog? Van personeelsvergadering tot jaartraject.
Vorming didactisch maatwerk
Je hebt een hoogbegaafde leerling in je klas? Je wil actie ondernemen. Hoe ga je compacten, verdiepen en verbreden? Hoe krijg je dit alles georganiseerd?
Vorming pluswerking vormgeven en implementeren
Deze vorming biedt antwoorden op vragen over plusonderwijs: waarom, wat, hoe en wie, welke materialen, inclusief praktische tips voor evaluatie.
Vorming socio-emotionele ontwikkeling
Hebben hoogbegaafde leerlingen een voorsprong of achterstand in socio-emotionele ontwikkeling? Wat beïnvloedt motivatie en leren?
Vorming HB vanuit het perspectief van CLB
Als CLB-medewerker kom je in aanraking met hoogbegaafden wanneer het minder goed loopt. Wat doe je en hoe kan je ondersteunen vanuit de 4 domeinen?
Vorming HB vanuit het perspectief van ONW
Hoogbegaafdheid en de ondersteuner: uitdagingen en professionalisering in zorgvragen voor hoogbegaafde leerlingen met en zonder leerstoornissen
Oudercursus
Ouders van hoogbegaafde kinderen zijn vaak zoekende naar opvoedingsadviezen, opvoedingsstijlen… Ze weten vaak als de besten dat straffen en belonen niet werkt en goedbedoelde adviezen lijken niet te werken. Wat dan wel?
Elke Coorens
onderwijsexperte HB
Al op jonge leeftijd zat onderwijs in mij. In mijn kleuterspel speelde ik juf en onderwees ik de meest lastige leerlingen. Na mijn humaniora was het dan ook een evidente keuze om voor een onderwijsopleiding te kiezen. Gedurende 17 jaar gaf ik les in het secundair onderwijs in het toenmalige ASO, TSO én BSO. Door deze diversiteit leerde ik veel over differentiatie, klasmanagement, respect verdienen en krijgen. Al vrij snel gaf ik nascholingen en kon ik me verder ontwikkelen als educatief auteur bij verschillende uitgeverijen. Ik heb nooit mijn onderwijsideeën en -visies onder stoelen of banken gestoken. Als onderwijsbeest kaartte ik heel wat onderwijsnoden aan binnen mijn eigen schoolsetting. Aangezien ik merkte dat de schoolse context nog niet helemaal klaar was voor vernieuwend onderwijs, vond ik het een noodzaak om eigen scholen voor voltijds hoogbegaafdenonderwijs op te richten. Dit eigenzinnige project startte in Herentals en kreeg een vervolg in Houthalen-Helchteren en Gent. Ik bezocht wekelijks deze vestigingen om een goede opvolging te kunnen garanderen. Mijn focus lag maar al te graag op het pedagogische domein door o.a. het ontwikkelen van lesmateriaal voor deze doelgroep. Mijn ervaring als educatief auteur en mijn expertise binnen de doelgroep kwamen hierbij goed van pas. Ik genoot ervan om onze leraren te coachen binnen deze onderwijssetting.
Sinds 2020 ben ik niet meer betrokken bij deze scholen en is de weg voor mij vrijgekomen om binnen een veel groter bereik mijn expertise in te zetten.
In 2022 behaalde ik het diploma Master of Education – Educational Needs Leren en Begeleiden met specificatie Hoogbegaafdheid & Leiderschap. Ik voel me gesterkt in het coachen en begeleiden van kinderen, jongeren, ouders, leraren en (school)teams.
Het mooiste compliment dat ik ooit kreeg: “Elke is geen stormram, maar een bruggenbouwer. Op deze manier is externe expertise aanvaardbaar en navolgbaar.” Individuen of groepen aan het leren krijgen, doe ik dan ook enkel en alleen vanuit respect voor het eigen copyright: niet alleen het mijne maar ook dat van de lerende.
De integratie van intelligentie!