©ollege

Aanbod educatief

Externe verrijking

De externe verrijkingsklas is voor leerlingen van de lagere (vanaf 4de lj.) of secundaire school (1ste graad) die uitgedaagd willen worden binnen verschillende domeinen in de ontwikkeling. 

Meer info

Cursus studietechnieken

In deze cursus worden aan hoogbegaafde tieners vaardigheden aangeleerd vanuit een neuropsycho-educatieve aanpak om het zelfregulerend leren en denken te sturen. Voor leerlingen secundair onderwijs.

Meer info

Automatisatiecursus

Hoogbegaafde leerlingen lateraliseren en automatiseren niet altijd even goed omdat ze een brein hebben dat anders ontwikkeld. Dit kan hiaten met zich meebrengen binnen de schoolse context. Voor kinderen van 8 tot 12 jaar.

Meer info

Start to be - jaartraject

Wil je wel leren maar is de schoolse manier een oorzaak van demotivatie? Dit resetjaar is er voor jongeren die zich totaal willen ontwikkelen: je waarden, je opvattingen, je metacognitie. Voor zoekende jongeren van 15 tot 21 jaar.

Meer info

Vorming herkennen en signaleren van HB-ers

Het herkennen en signaleren van hoogbegaafde leerlingen is essentieel om hen passend onderwijs en optimale ontwikkelingskansen te bieden. Hoe detecteer je ze?

Meer info

Vorming school- en/of zorgbeleid

De educatieve en eventuele zorgnoden voor een hoogbegaafde leerling zijn opgenomen in het nieuwe Vlaamse leersteundecreet en dus in je schoolwerkplan.

Meer info

Maatwerk voor scholen

Waar sta je als school met betrekking tot hoogbegaafdheid? Ieder heeft een eigen DNA, een eigen tempo. Welke puzzelstukken ontbreken er nog? Van personeelsvergadering tot jaartraject.

Meer info

Vorming didactisch maatwerk

Je hebt een hoogbegaafde leerling in je klas? Je wil actie ondernemen. Hoe ga je compacten, verdiepen en verbreden? Hoe krijg je dit alles georganiseerd?

Meer info

Vorming pluswerking vormgeven en implementeren

Deze vorming biedt antwoorden op vragen over plusonderwijs: waarom, wat, hoe en wie, welke materialen, inclusief praktische tips voor evaluatie.

Meer info

Vorming socio-emotionele ontwikkeling

Hebben hoogbegaafde leerlingen een voorsprong of achterstand in socio-emotionele ontwikkeling?  Wat beïnvloedt motivatie en leren?

Meer info

Vorming HB vanuit het perspectief van CLB

Als CLB-medewerker kom je in aanraking met hoogbegaafden wanneer het minder goed loopt. Wat doe je en hoe kan je ondersteunen vanuit de 4 domeinen?

Meer info

Vorming HB vanuit het perspectief van ONW

Hoogbegaafdheid en de ondersteuner: uitdagingen en professionalisering in zorgvragen voor hoogbegaafde leerlingen met en zonder leerstoornissen

Meer info

Vorming: onderpresteren

Door het volgen van deze opleiding kunnen leraren een inclusieve en stimulerende leeromgeving creëren waarin hoogbegaafde leerlingen worden uitgedaagd en gemotiveerd om hun volledige potentieel te bereiken.

Meer info

Jaaropleiding leraar / coach hoogbegaafdheid

Je hebt affiniteit met hoogbegaafdheid en wil je hierin professional verdiepen. In deze jaaropleiding krijg je de wetenschappelijke en theoretische onderbouwing om met HB-ers te werken.

Meer info

Oudercursus

Ouders van hoogbegaafde kinderen zijn vaak zoekende naar opvoedingsadviezen, opvoedingsstijlen… Ze weten vaak als de besten dat straffen en belonen niet werkt en goedbedoelde adviezen lijken niet te werken. Wat dan wel?

Meer info

Retraites

Wil je ondernemen en geraak je niet van start? Spelen er dynamieken waarin je je weg niet vindt? Zoek je het pad en ben je je kompas kwijt? Luister naar je intuïtie tijdens een retraite waarbij meditatie en dynamische opstellingen je leiden.

Meer info

Elke Coorens

onderwijsexperte HB

Al op jonge leeftijd zat onderwijs in mij. In mijn kleuterspel speelde ik juf en onderwees ik de meest lastige leerlingen. Na mijn humaniora was het dan ook een evidente keuze om voor een onderwijsopleiding te kiezen. Gedurende 17 jaar gaf ik les in het secundair onderwijs in het toenmalige ASO, TSO én BSO. Door deze diversiteit leerde ik veel over differentiatie, klasmanagement, respect verdienen en krijgen. Al vrij snel gaf ik nascholingen en kon ik me verder ontwikkelen als educatief auteur bij verschillende uitgeverijen. Ik heb nooit mijn onderwijsideeën en -visies onder stoelen of banken gestoken. Als onderwijsbeest kaartte ik heel wat onderwijsnoden aan binnen mijn eigen schoolsetting. Aangezien ik merkte dat de schoolse context nog niet helemaal klaar was voor vernieuwend onderwijs, vond ik het een noodzaak om eigen scholen voor voltijds hoogbegaafdenonderwijs op te richten. Dit eigenzinnige project startte in Herentals en kreeg een vervolg in Houthalen-Helchteren en Gent. Ik bezocht wekelijks deze vestigingen om een goede opvolging te kunnen garanderen. Mijn focus lag maar al te graag op het pedagogische domein door o.a. het ontwikkelen van lesmateriaal voor deze doelgroep. Mijn ervaring als educatief auteur en mijn expertise binnen de doelgroep kwamen hierbij goed van pas. Ik genoot ervan om onze leraren te coachen binnen deze onderwijssetting.

Sinds 2020 ben ik niet meer betrokken bij deze scholen en is de weg voor mij vrijgekomen om binnen een veel groter bereik mijn expertise in te zetten.

In 2022 behaalde ik het diploma Master of Education – Educational Needs Leren en Begeleiden met specificatie Hoogbegaafdheid & Leiderschap. Ik voel me gesterkt in het coachen en begeleiden van kinderen, jongeren, ouders, leraren en (school)teams.

Het mooiste compliment dat ik ooit kreeg: “Elke is geen stormram, maar een bruggenbouwer. Op deze manier is externe expertise aanvaardbaar en navolgbaar.” Individuen of groepen aan het leren krijgen, doe ik dan ook enkel en alleen vanuit respect voor het eigen copyright: niet alleen het mijne maar ook dat van de lerende.

De integratie van intelligentie!