©ontent

Nieuws • Blog

Het leven zoals het is… HB

Op deze blog deel ik korte stukjes content over zaken die ik dagdagelijks ervaar vanuit mijn persoonlijke werkcontext.

Schooltrauma

Schooltrauma

Ondertussen is het schooljaar al weer halfweg en helaas krijg ik ook specifieke negatieve berichtgeving: ouders die hun kind aanmelden dat het niet meer naar school wil, leraren die zich zorgen maken om een bepaalde leerling omdat die niet meer lijkt aan te sluiten...

Lees meer
IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

Is een IQ-test nu echt het ultieme middel om hoogbegaafdheid te identificeren? Het antwoord is eenvoudig: NEE. En wel om deze redenen: Beperkingen van IQ-tests Veel IQ-tests zijn oorspronkelijk niet ontworpen om hoge scores te meten. Bij jonge kinderen kunnen IQ-tests...

Lees meer
Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief voor leerlingen die meer nodig hebben dan het reguliere aanbod Het nieuwe schooljaar is begonnen en scholen hervatten hun gebruikelijke trajecten, vaak met nieuwe eindtermen en andere onderwijsaanpassingen. Toch...

Lees meer
Hoogbegaafd en niet geslaagd

Hoogbegaafd en niet geslaagd

Hoogbegaafd en niet geslaagd: hoe om te gaan met onderpresteerders in het reguliere onderwijs? Het einde van het schooljaar nadert en de resultaten zijn bekend. Zoals gebruikelijk melden verschillende leerlingen zich met B- of C-attesten. Wat is er aan de hand? Hoe...

Lees meer
HB praatkaarten

HB praatkaarten

Psycho-educatie, het verstrekken van informatie en educatieve ondersteuning, is van groot belang bij hoogbegaafden om hen te helpen begrijpen en omgaan met hun unieke eigenschappen en uitdagingen. Hoogbegaafde kinderen en jongeren hebben vaak specifieke behoeften die...

Lees meer
Abstract denken bij hoogbegaafde kleuters

Abstract denken bij hoogbegaafde kleuters

Hoe uit het abstracte denken zich bij hoogbegaafde kleuters en wat doe je? Op verschillende momenten werd ik deze week geconfronteerd met het ‘abstracte denken’ van een jong hoogbegaafd kind. Vragen van kleuters: “Hoe voelt het leven?” of “Waar is de hemel als er geen...

Lees meer
Kameleonmeisjes

Kameleonmeisjes

In mijn begeleiding van jongeren werkte ik zoals iedere week met L, 14 jaar. Ze moest al weken een gedicht schrijven voor Nederlands en had last van uitstelgedrag. Ze begreep de opdracht niet en nog argumenten om er niet aan te beginnen. De motivatie was ver zoek. Een...

Lees meer
Externe verrijking met als topic hersengolven

Externe verrijking met als topic hersengolven

Ik rondde deze week de externe verrijkingsklassen af voor dit schooljaar. In de groep secundair gingen we in op de hersengolven van het hoogbegaafde brein. Van gammagolven over betagolven tot alfapower en dan naar rust met thetagolven. Kennis over deze materie kan...

Lees meer
De groeiboom als werkvorm

De groeiboom als werkvorm

Tijdens de vorming “Compacten, verdiepen en verbreden in het lager onderwijs” vroeg ik op het einde wat de deelnemers morgen al zouden willen toepassen. Het idee van de groeiboom deel ik dan ook graag. In het luik evalueren bespreken we hoe je de ontwikkeling van een...

Lees meer
Hoogbegaafdheid en ASS

Hoogbegaafdheid en ASS

Tijdens een nieuw intakegesprek meldde een mama zich radeloos aan voor haar 7-jarige dochter. Het meisje vertoont stilaan al schoolmoeheid en laat – enkel op school -  ASS-kenmerken zien. Het CLB werd geraadpleegd en er werd doorverwezen naar een praktijk voor verdere...

Lees meer