©ontent

Nieuws • Blog

Holistische benadering van de hoogbegaafde leerling

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak specifieke noden die verder gaan dan enkel een cognitieve voorsprong. Hun leerstijl, sociale ontwikkeling, emotionele gevoeligheid en motivatie zijn allemaal aspecten die om een brede, holistische benadering vragen. Waar vroeger de nadruk voornamelijk lag op versnellen of verrijken van leerstof, tonen steeds meer onderzoeken en praktijkervaringen aan dat er veel meer dimensies meespelen in het welzijn en de optimale ontwikkeling van deze kinderen (o.a. Renzulli, 2005; Pfeiffer, 2013).

Een holistische behandeling betekent dus dat er vanuit verschillende invalshoeken gewerkt wordt: didactisch, sociaal-emotioneel, motivationeel, contextueel, creatief, consultatief, therapeutisch, pedagogisch en individueel. Hieronder licht ik de belangrijkste pijlers toe.

 

  1. Didactisch handelen

Het startpunt is vaak de cognitieve uitdaging. Hoogbegaafde leerlingen leren sneller, verwerken informatie anders en hebben vaak nood aan complexere denkvragen. Compacten (het overslaan van basisstof) en verrijken (toevoegen van uitdagende opdrachten) zijn beproefde strategieën.

Daarnaast kan differentiatie ook inhouden dat de leerstijl wordt meegenomen: sommigen leren liever visueel, anderen via hands-on experimenten. Alternatieve trajecten zoals projectmatig werken, onderzoeksvragen of deelname aan externe programma’s kunnen hier waardevol zijn.

 

  1. Sociaal-emotioneel handelen

Veel hoogbegaafde leerlingen voelen zich “anders” en herkennen zichzelf niet altijd in leeftijdsgenoten. Dat kan leiden tot gevoelens van eenzaamheid of zelfs uitsluiting. Een begeleider die sociale vaardigheden traint – zoals samenwerken, communiceren en omgaan met verschillen – kan veel betekenen.

Daarnaast is het versterken van emotioneel bewustzijn essentieel. Intensiteit in emoties (ook wel overexcitabilities genoemd volgens Dabrowski) vraagt om handvatten om gevoelens te reguleren en te begrijpen.

 

  1. Motivationeel handelen

Wanneer het sociale en emotionele luik te weinig aandacht krijgen en de cognitieve uitdaging ontbreekt, zakt de motivatie vaak snel weg. Sommige hoogbegaafden passen zich aan en doen alleen nog wat nodig is om “mee te draaien” – met onderpresteren tot gevolg. Intrinsieke motivatie stimuleren kan door hoogbegaafde leerlingen mede-eigenaar te maken van hun leerproces: laat hen eigen onderzoeksvragen formuleren, doelen stellen en keuzes maken in opdrachten.

Doelen die nét buiten de comfortzone liggen, werken stimulerend. Het is daarbij belangrijk om niet enkel te focussen op prestaties, maar vooral op proces en inspanning.

 

  1. Contextueel handelen

Een kind of jongere staat nooit los van zijn omgeving. De thuissituatie, vriendenkring, hobby’s en school spelen allemaal een rol. Daarom is het cruciaal dat er goede samenwerking is tussen ouders, leerkrachten en externe begeleiders.

Bijvoorbeeld: een hoogbegaafde die thuis veel creatieve projecten doet, kan die ervaringen ook op school inzetten. Omgekeerd kunnen problemen op school doorwerken in de thuissituatie. Regelmatige afstemming en overlegmomenten vergroten de kans dat een hoogbegaafde zich overal begrepen voelt.

 

  1. Creatief en exploratief handelen

Hoogbegaafden hebben vaak een brede nieuwsgierigheid en veel originele ideeën. Ruimte voor exploratie – zonder dat er meteen een toets of product uit moet komen – is dan ook waardevol. Dit kan in de vorm van techlabs, onderzoeksvakken of creatieve ateliers.

Het bevorderen van creativiteit hangt samen met zelfontplooiing en probleemoplossend vermogen. Uit studies blijkt dat hoogbegaafden die hun creativiteit mogen inzetten, vaak ook beter leren omgaan met complexiteit en onzekerheid (Runco, 2014).

 

  1. Consultatief handelen

Een begeleider of expert kan niet alles alleen oplossen. Consultatief handelen betekent dat er ook gewerkt wordt met het hele schoolteam, ouders en eventueel externe specialisten. Dit vergroot de kans dat het kind of de jongere in verschillende omgevingen dezelfde ondersteuning ervaart.

Coachen van leerkrachten in hoe zij differentiatie en uitdaging kunnen aanbieden, maakt structureel verschil. Ook ouders kunnen steun krijgen om hun kind beter te begrijpen en thuis een stimulerende, maar ook ontspannen omgeving te bieden.

 

  1. Therapeutisch handelen

Therapeutisch handelen is soms noodzakelijk wanneer een hoogbegaafde vastloopt door perfectionisme, faalangst, onderpresteren of sociale isolatie.

Daarbij is het van groot belang dat de therapeut of coach ook écht expertise heeft in hoogbegaafdheid. Kindercoaches en psychologen beschikken vaak over waardevolle technieken (zoals cognitieve gedragstherapie, oplossingsgericht werken of mindfulness), maar zonder een goed begrip van de specifieke dynamieken van hoogbegaafdheid – en zeker bij uitzonderlijk hoogbegaafden (UHB) – schiet de begeleiding vaak tekort.

Het risico is dat gedragingen verkeerd geïnterpreteerd worden (bijvoorbeeld intensiteit verwarren met emotionele instabiliteit of kritische vragen zien als weerstand). Een HB-expert kan dit kaderen, normaliseren en met de juiste interventies werken.

Daarbij geldt: verbinding is de sleutel. Zonder een echte klik en wederzijds begrip heeft therapie weinig effect, hoe goed de technieken ook zijn. Pas wanneer het kind of de jongere zich gezien en begrepen voelt in zijn eigenheid, kan het zich openstellen voor begeleiding en verandering.

Effectieve therapeutische begeleiding bij (U)HB vraagt dus om:

  • Kennis én erkenning van hoogbegaafdheid (ander brein, intensiteit, asynchroniciteit, perfectionisme, rechtvaardigheidsgevoel).
  • Toepassen van geschikte methodieken, aangepast aan de denk- en gevoelswereld van het kind.
  • Een veilige relatie waarin de hoogbegaafde zichzelf kan zijn zonder oordeel.

 

  1. Pedagogisch handelen

In de klaspraktijk is pedagogisch handelen de sleutel tot dagelijkse ondersteuning. Differentiatie is daarbij het kernwoord. Compacten, verrijken en verdiepen zorgen dat hoogbegaafde leerlingen niet blijven hangen in herhaling.

Daarnaast zijn er mogelijkheden zoals:

  • Uitdagende opdrachten die verder gaan dan extra werk.
  • Zelfstandig leren door projecten of onderzoeksvragen.
  • Mentorschap zodat een leerling iemand heeft die structureel meedenkt.

Het doel is een onderwijsaanpak die zowel cognitieve uitdaging biedt als ruimte geeft aan sociaal-emotionele ontwikkeling.

 

  1. Individueel handelen

Tot slot is er het maatwerk: iedere hoogbegaafde is uniek. Een persoonlijk leerplan kan de behoeften concreet maken en richting geven. Daarbij horen niet alleen cognitieve doelen, maar ook sociale en emotionele ontwikkeldoelen.

Een-op-een gesprekken, coaching en ruimte voor zelfreflectie zorgen dat de hoogbegaafde zichzelf beter leert kennen. Talentontwikkeling buiten de school – denk aan muziek, sport of techniek – draagt vaak net zo sterk bij aan het welzijn en de identiteit.

 

Conclusie

Een holistische behandeling van hoogbegaafdheid vraagt een brede blik en samenwerking tussen verschillende domeinen. Het gaat niet alleen om “slim zijn”, maar om het geheel van leren, voelen, ontwikkelen en zijn. Door te kijken naar didactische, sociaal-emotionele, motivationele en contextuele factoren – en deze te verbinden met creativiteit, therapie en individueel maatwerk – kan elke hoogbegaafde leerling de kans krijgen om zich optimaal te ontplooien.

 

Bronnen:

  • Neihart, M., Pfeiffer, S., & Cross, T. (2016). The Social and Emotional Development of Gifted Children.
  • Renzulli, J. S. (2005). The Three-Ring Conception of Giftedness.
  • Runco, M. (2014). Creativity: Theories and Themes.
  • Pfeiffer, S. (2013). Serving the Gifted.

Over de auteur

Elke Coorens

Lees verder

Succes examencommissie

Succes examencommissie

Vanwaar het succes van examencommissie (en thuisonderwijs) bij hoogbegaafde leerlingen? De toenemende trend van studenten die hun diploma willen behalen via de examencommissie kan vanuit meerdere invalshoeken bekeken worden, maar het is vooral relevant om te begrijpen...

Lees meer
Schooltrauma

Schooltrauma

Ondertussen is het schooljaar al weer halfweg en helaas krijg ik ook specifieke negatieve berichtgeving: ouders die hun kind aanmelden dat het niet meer naar school wil, leraren die zich zorgen maken om een bepaalde leerling omdat die niet meer lijkt aan te sluiten...

Lees meer