©ontent

Nieuws • Blog

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief voor leerlingen die meer nodig hebben dan het reguliere aanbod

Het nieuwe schooljaar is begonnen en scholen hervatten hun gebruikelijke trajecten, vaak met nieuwe eindtermen en andere onderwijsaanpassingen. Toch rijzen er opnieuw zorgen over hoe het onderwijs tegemoet komt aan de behoeften van specifieke doelgroepen: kinderen met een beperking zonder busvervoer, jongeren die moeite hebben om gespecialiseerde hulp te vinden of leerlingen die ondanks het aanbod op hun honger blijven zitten.

 

Wat gebeurt er als het reguliere traject tekortschiet? Hoe helpen we leerlingen die meer uitdaging nodig hebben dan het standaard curriculum biedt? Voor veel leerkrachten, directies en zorgcoördinatoren is het duidelijk dat alternatieve onderwijsinterventies noodzakelijk zijn. Maar de vraag blijft: wanneer en hoe moet dat gebeuren, gezien de al grote werkdruk en het lerarentekort?

 

Het onderwijs kampt met structurele problemen. Klassen zijn te groot, het niveauverschil tussen leerlingen neemt toe en de administratieve last groeit. Leraren moeten voortdurend schakelen, niet alleen in de klas maar ook in de uitgebreide (digitale) dossiers. Dit alles legt een enorme druk op het onderwijs, waardoor het risico ontstaat dat leerlingen niet optimaal worden ondersteund.

 

In dit complexe onderwijsklimaat dreigen sommige leerlingen achter te blijven. Voor hen kan het huidige systeem te traag of onvoldoende uitdagend zijn, met als gevolg dat talenten onopgemerkt blijven en de kans op schooluitval toeneemt. Dit verklaart deels het groeiende succes van de Examencommissie, waar jongeren op hun eigen tempo hun leertraject vormgeven. Echter, niet elke jongere heeft de vaardigheden om zelfstandig te leren en gerichte coaching is noodzakelijk.

 

Hybride onderwijs als oplossing

Intellectum Hybrid biedt een antwoord op deze uitdagingen met een hybride onderwijsvorm, geïnspireerd door de ervaringen tijdens de coronaperiode. Voor veel hoogbegaafde leerlingen werkte deze vorm van onderwijs goed, maar het leidde ook tot een gevoel van isolatie. De oplossing ligt in een combinatie van gerichte coaching en een leeromgeving met ontwikkelingsgelijken.

 

De coaching binnen Intellectum Hybrid is gebaseerd op wetenschappelijke inzichten uit de neurowetenschap en didactiek. Dit stelt coaches in staat om effectief om te gaan met leerlingen die bijvoorbeeld moeite hebben met falen, hun motivatie niet kunnen vinden of moeite hebben met het organiseren van lesmateriaal. Voor basisonderwijs is er lesmateriaal dat afgestemd is op de geldende eindtermen en wordt aangevuld met wekelijkse online intervisiesessies voor coaches.

 

Intellectum Hybrid is meer dan een aanvulling op het reguliere onderwijs; het is een flexibel systeem dat ouders en leraren de mogelijkheid biedt om actief deel te nemen. Leerunits worden opgericht op basis van concrete vragen vanuit heel Vlaanderen, waarbij leerlingen samenkomen in een ondersteunende omgeving. Dit gebeurt zonder de complexe regelgeving rondom schoolgebouwen en ouders of leraren kunnen zich inzetten als coach van de lerende groep.

 

Wil je meer weten over Intellectum Hybrid of hoe het kan bijdragen aan het onderwijs van jouw kind? Neem contact op met Elke Coorens.

Over de auteur

Elke Coorens

Lees verder

Hoogbegaafd en niet geslaagd

Hoogbegaafd en niet geslaagd

Hoogbegaafd en niet geslaagd: hoe om te gaan met onderpresteerders in het reguliere onderwijs? Het einde van het schooljaar nadert en de resultaten zijn bekend. Zoals gebruikelijk melden verschillende leerlingen zich met B- of C-attesten. Wat is er aan de hand? Hoe...

Lees meer