©ontent

Nieuws • Blog

Externe verrijking met als topic hersengolven

Ik rondde deze week de externe verrijkingsklassen af voor dit schooljaar. In de groep secundair gingen we in op de hersengolven van het hoogbegaafde brein. Van gammagolven over betagolven tot alfapower en dan naar rust met thetagolven. Kennis over deze materie kan helpen bij faalangst, die bij vele studenten weer de kop opsteekt naar aanleiding van de komende examens. Tijd dus voor meditatie.

Oefenen op mediteren

 

Wist je dat hoogbegaafden meer activiteit vertonen in de alfagolven (alfapower)? Dat wijst op een meer efficiënt gebruik van het neurale netwerk in het brein (neurons that fire together, wire together). Dit resulteert in minder mentale inspanning. Voor een hoogbegaafde leerling houdt dat in dat het aanbieden van moeilijkere leerstof een noodzaak is om het brein aan het werk te zetten. Verdieping dat meer van hetzelfde is, zal dus niet bijdragen tot leren.

Ons brein vertoont de frequentie van betagolven bij alledaagse activiteiten waarbij je logisch gaat nadenken, je probleemoplossend vermogen inschakelt en kritisch redeneert. Zitten er pieken in deze frequentie dan creëert dit angst en stress. Dit is onder andere meetbaar in je cortisolwaarden in je bloed. Aangezien hoogbegaafden een intensere beleving ervaren, zijn ze vaker ook gevoeliger aan angsten en stress. Met deze kennis op de achtergrond, ging ik met de studenten met meditatietechnieken aan de slag. Er zijn heel wat fijne apps en podcasts ontwikkeld die hierbij kunnen helpen.

Over de auteur

Elke Coorens

Lees verder

Abstract denken bij hoogbegaafde kleuters

Abstract denken bij hoogbegaafde kleuters

Hoe uit het abstracte denken zich bij hoogbegaafde kleuters en wat doe je? Op verschillende momenten werd ik deze week geconfronteerd met het ‘abstracte denken’ van een jong hoogbegaafd kind. Vragen van kleuters: “Hoe voelt het leven?” of “Waar is de hemel als er geen...

Lees meer