©ontent

Nieuws • Blog

De groeiboom als werkvorm

Tijdens de vorming “Compacten, verdiepen en verbreden in het lager onderwijs” vroeg ik op het einde wat de deelnemers morgen al zouden willen toepassen. Het idee van de groeiboom deel ik dan ook graag. In het luik evalueren bespreken we hoe je de ontwikkeling van een hoogbegaafde leerling in kaart kan brengen. Heel wat leraren in plusklassen stoppen heel veel energie in het schrijven van een tussentijds plusrapport. Ook deze juf. Het idee van een groeiboom gaat uit van zelfreflectie. Het kind noteer een concreet werkpunt waaraan die wil werken vanuit de valkuilen die met hoogbegaafdheid kunnen gepaard gaan. Aanvankelijk zit de vernoemde vaardigheid nog onder het maaiveld dus bij de wortels van de boom. Doorheen de (plus)lessen wordt er aan de betrokken vaardigheid gewerkt. Doorheen het schooljaar wordt de boom gevuld met blaadjes vol vaardigheden. Het kind schrijft een eigen ontwikkeling neer en de leraar komt vrij om hierop gerichte feedback op te geven. Plusrapporten dus die tijdens de lesmomenten ontstaan. En de juf… die heeft na de uurtjes extra tijd 😊.

Over de auteur

Elke Coorens

Lees verder

Evalueren van hoogbegaafde leerlingen

Evalueren van hoogbegaafde leerlingen

Evalueren van hoogbegaafde leerlingen: aandachtspunten en strategieën Evalueren van hoogbegaafde leerlingen vraagt om een aanpak die afgestemd is op hun specifieke leerbehoeften en kenmerken. Hieronder worden richtlijnen en strategieën gegeven om evaluaties...

Lees meer
IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

Is een IQ-test nu echt het ultieme middel om hoogbegaafdheid te identificeren? Het antwoord is eenvoudig: NEE. En wel om deze redenen: Beperkingen van IQ-tests Veel IQ-tests zijn oorspronkelijk niet ontworpen om hoge scores te meten. Bij jonge kinderen kunnen IQ-tests...

Lees meer