©ollege

HYBRID: online huisonderwijs

Hybride onderwijs voor basisonderwijs

Intellectum Hybrid hanteert een unieke aanpak die aansluit bij de leerbehoeften van het hoogbegaafde brein, waarbij gebruik wordt gemaakt van inzichten uit de neuropsychologische wetenschap. Naast cognitieve ontwikkeling, krijgen ook sociale en emotionele aspecten de volle aandacht.

 

    Trefwoorden in het kort:

    Onderwijsaanpak

    De onderwijsaanpak is gebaseerd op de volgende fundamentele waarden:

    1. Levensecht en geïntigreerd projectmatig leren: de leerstof compacten in projecten door onder andere veel meer transfer te leggen tussen leerstofonderdelen en volledig vakdoorbrekend of domeinoverstijgend te werken, net zoals vaardigheden zich in de maatschappij voordoen: geïntigreerd. Deze innovatieve manier van werken maakt dat onderwijs zinvol en transparant wordt en leidt tot creatief denken.
    2. Leerdoelen: leerdoelen worden op een eigenzinnige manier bereikt, passend bij de behoeften van hoogbegaafde leerlingen. Denken op een hoger niveau wordt gestimuleerd door meer in te zetten op de hogere denkvaardigheden (analyseren, evalueren en creëren).
    3. Top-down benadering: door leerdoelen inzichtelijk en overzichtelijk te maken, biedt Intellectum Hybrid leerrelevantie en toekomstperspectief aan leerlingen.
    4. Differentiatie: diepe en brede differentiatie vormt een kernonderdeel van het onderwijsconcept om tegemoet te komen aan de cognitieve honger en de individuele leerwijze van hoogbegaafde leerlingen.
    5. Structuur en coaching: een vaste structuur biedt houvast binnen een autonomiegestuurde coaching. Er wordt per project gestart met een duidelijk kader en een wederzijds verwachtingsmanagement tussen leerling en coach.
    6. Leer- en procesgerichte aanpak: in plaats van een prestatiegerichte benadering uitgedrukt in cijfers, ligt de nadruk op het leer- en procesgerichte aspect van onderwijs waarbij feedbackprocessen aan de basis liggen.
    7. Psycho-educatie: Intellectum Hybrid ondersteunt het leren vanuit een breed perpectief. Een goede kennis van de eigen krachten en kwetsbaarheiden is een meerwaarde om bij te dragen tot een positieve identiteitsontwikkeling.
    8. Autonomie: leerlingen krijgen de regie over hun eigen leerproces, wat bijdraagt aan hun behoefte aan autonomie.
    9. Leerstrategieën en executieve functies: hoogbegaafde leerlingen moeten aangeleerd worden hoe hun brein kan aangezet worden om tot efficiënt leren en gedragsregulatie te komen. Daarvoor is coaching nodig en een uitdagende context, bv. het aanbieden van moeilijkere leerstof. Door projectmatig en geïntegreerd te werken wordt het aanleren van leerstrategieën en executieve functies in het kader van de geziene leerstof zinvol.

     

    Vanuit welke behoefte zou je inspelen op het aanbod van Intellectum Hybrid?

    Traditioneel onderwijs schiet vaak tekort in het bieden van adequate cognitieve, emotionele en sociale ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen. Hierdoor worden hun unieke ontwikkelingsnoden niet voldoende vervuld.

    1. Waarom nood aan cognitieve ondersteuning?
    • Nood aan uitdagend leren: hoogbegaafde leerlingen hebben behoefte aan uitdagende opdrachten om hun brein actief en betrokken te houden. Zonder deze stimulatie kunnen ze zich vervelen en hun executieve functies niet optimaal ontwikkelen.
    • Autonomie met ondersteuning: hoewel deze leerlingen behoefte hebben aan autonomie, hebben ze ook begeleiding nodig bij het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën.
    • Snellere leerprocessen: hoogbegaafde leerlingen leren vaak sneller dan gemiddeld, waardoor standaard leerjaren en curricula niet altijd toereikend zijn. Flexibiliteit in het afstemmen van het leerproces is cruciaal. 
    1. Waarom nood aan emotionele ondersteuning?
    • Omgaan met uitdagingen: het is belangrijk dat hoogbegaafde leerlingen leren omgaan met falen, frustraties, uitgestelde behoeftebevrediging en overprikkeling. Dit helpt hen bij het ontwikkelen van veerkracht en emotionele stabiliteit. 
    1. Waarom nood aan sociale ondersteuning?
    • Peers en sociale vaardigheden: hoogbegaafde leerlingen hebben behoefte aan interactie met ontwikkelingsgelijken, oftewel peers, om écht tot leren te komen. De kans om dergelijke peers binnen een reguliere klascontext te ontmoeten is klein vanwege de spreiding van hoogbegaafdheid. Hierdoor is het cruciaal om deze leerlingen samen te brengen.
    • Sociale vaardigheden: hoogbegaafde leerlingen moeten leren hoe ze effectief kunnen communiceren, hoe ze overkomen op anderen, en hoe ze moeten omgaan met feedback. Dit is essentieel voor hun sociale ontwikkeling en integratie.

     

    Kostprijs: vanaf €225 / maand

    Inschrijvingsvoorwaarden:

    • intakegesprek met ouders en kind
    • inschrijven voor een volledige maand
    • betaling bij de start van de maand
    • schriftelijk akkoord van de school (niet van toepassing voor jongeren in thuisonderwijs)

    Meer info: neem contact op met Elke Coorens.