©ontent

Nieuws • Blog

Succes examencommissie

Vanwaar het succes van examencommissie (en thuisonderwijs) bij hoogbegaafde leerlingen?

De toenemende trend van studenten die hun diploma willen behalen via de examencommissie kan vanuit meerdere invalshoeken bekeken worden, maar het is vooral relevant om te begrijpen waarom dit aantrekkelijk is voor hoogbegaafde leerlingen. Voor deze groep is het reguliere onderwijs vaak niet uitdagend genoeg en biedt het te weinig flexibiliteit om hun potentieel optimaal te benutten.

Hoogbegaafde leerlingen hebben vaak behoefte aan een studietraject dat hen in staat stelt om sneller te leren en dieper in te gaan op onderwerpen die hen interesseren. Het standaard curriculum is vaak te traag en repetitief voor hen, waardoor zij zich vervelen en hun motivatie kunnen verliezen. De mogelijkheid om via de examencommissie een diploma te behalen, stelt deze leerlingen in staat om hun eigen tempo te bepalen en hun studieprogramma aan te passen aan hun unieke leerbehoeften.

Daarnaast biedt de examencommissie hoogbegaafde studenten de kans om vakken te combineren die normaal niet binnen hetzelfde curriculum vallen, waardoor zij een meer geïntegreerde en interdisciplinaire benadering van leren kunnen volgen. Dit komt tegemoet aan hun vaak brede interessegebieden en behoefte aan intellectuele stimulatie.

Bovendien kan de examencommissie een uitkomst bieden voor hoogbegaafde leerlingen die sociaal-emotioneel minder goed gedijen in een traditionele schoolomgeving. Ze kunnen hierdoor op hun eigen manier en in hun eigen tijd studeren, zonder de sociale druk die soms gepaard gaat met het reguliere schoolleven.

Tot slot, voor veel hoogbegaafde leerlingen betekent de mogelijkheid om via de examencommissie hun diploma te behalen, een vorm van erkenning van hun autonomie en zelfsturend vermogen. Het geeft hen de vrijheid en verantwoordelijkheid om hun eigen leertraject vorm te geven, wat vaak resulteert in een hogere mate van betrokkenheid en succes.

In het licht van deze overwegingen is het begrijpelijk dat steeds meer studenten – en in het bijzonder hoogbegaafde leerlingen – kiezen voor deze alternatieve route naar een diploma. Het reguliere onderwijssysteem moet hierop inspelen door meer flexibiliteit en maatwerk te bieden, zodat alle leerlingen – ongeacht hun begaafdheid – de kans krijgen om hun talenten ten volle te ontwikkelen.

Over de auteur

Elke Coorens

Lees verder

IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

Is een IQ-test nu echt het ultieme middel om hoogbegaafdheid te identificeren? Het antwoord is eenvoudig: NEE. En wel om deze redenen: Beperkingen van IQ-tests Veel IQ-tests zijn oorspronkelijk niet ontworpen om hoge scores te meten. Bij jonge kinderen kunnen IQ-tests...

Lees meer
Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief voor leerlingen die meer nodig hebben dan het reguliere aanbod Het nieuwe schooljaar is begonnen en scholen hervatten hun gebruikelijke trajecten, vaak met nieuwe eindtermen en andere onderwijsaanpassingen. Toch...

Lees meer