©ontent

Nieuws • Blog

Evalueren van hoogbegaafde leerlingen

Evalueren van hoogbegaafde leerlingen: aandachtspunten en strategieën

Evalueren van hoogbegaafde leerlingen vraagt om een aanpak die afgestemd is op hun specifieke leerbehoeften en kenmerken. Hieronder worden richtlijnen en strategieën gegeven om evaluaties effectiever en betekenisvoller te maken:

  1. Houd rekening met het tempo van de leerling
    • Zorg ervoor dat het evaluatietempo aansluit bij wat de leerling aankan. Van een hoogbegaafde leerling mag niet altijd verwacht worden dat deze snelle denker ook snel functioneert.
  1. Ondersteun executieve functies en metacognitie
    • Leer toetsstrategieën aan, zoals eerst alles doornemen en antwoorden nalezen. Visualiseer dit proces ook of zet het om in een handeling door effectief bij iedere vraag een stempel te plaatsen nadat herlezen werd. Dat kan nadien overgaan in het plaatsen van vinkjes.
    • Bespreek het belang van automatiseren en het verschil met memoriseren.
    • Zorg dat leerstof binnen de zone van naaste ontwikkeling ligt: uitdagend, maar niet te moeilijk.
    • Te moeilijke leerstof kan negatieve ervaringen, faalangst, of zelfs trauma veroorzaken.
  1. Feedback en motivatie
    • Geef positieve feedback; vermijd negatieve opmerkingen.
    • Zorg voor succeservaringen, zodat dopamine een rol kan spelen in motivatie en leerplezier.
    • Let op met communicatie en rapportcommentaren: opmerkingen als “je kan beter” of “heb je wel gestudeerd?” kunnen faalangst versterken en benadrukken nog eens het gebrek aan executieve functies. Er wordt hiermee geen oplossing voor het probleem aangereikt maar duwt de hoogbegaafde leerling dieper in de problematiek.
  1. Strategieën en autonomie
    • Onderzoek welke strategieën de leerling gebruikt en bespreek het belang van verschillende aanpakken (bijv. leerroute vs. begripsroute).
    • Zet in op autonomie: laat leerlingen kiezen welke vragen ze willen beantwoorden of welke voor hen zinvol zijn.
  1. Evaluatiedoelen en methoden
    • Stel vast wat het doel van de evaluatie is: welk leerproces wil je ondersteunen?
    • Overweeg alternatieve evaluatievormen, zoals pretoetsen, toetsen buiten de klassikale planning of didactisch onderzoek.
    • Pretoetsen helpen bij het bepalen van een compacte leerroute, maar let op valkuilen zoals faalangst of een gebrek aan toetsstrategieën.
  1. Formatieve evaluatie en procesgericht werken
    • Evalueer niet alleen het eindresultaat (summatief), maar besteed aandacht aan het proces (formatief). Dit stimuleert metacognitie en executieve functies. Om toetsen voor te bereiden moeten leerlingen leren samenvatten, studieplanningen leren opmaken, leren automatiseren. Dit zijn ook executieve functies. Als de leerstof te gemakkelijk is, zal de leerling hierop niet oefenen en ontnemen we hem/haar immers leerkansen.
    • Voorzie passende evaluaties bij verrijkingsonderwijs die ook hogere denkniveaus aanspreken, zoals verbredende en verdiepende toetsen gebaseerd op de taxonomie van Bloom.
  1. Flexibele evaluatievormen
    • Op basis van keuze:
      • Laat leerlingen kiezen uit een aantal verplichte en vrije vragen.
      • Bied meer vragen aan dan nodig, zodat ze kunnen prioriteren.
      • Geef ruimte om eigen oplossingsstrategieën te gebruiken.
    • Op basis van tempo:
      • Combineer kleinere toetsen tot grotere evaluaties over grotere leerstofgehelen.
      • Laat toetsen vervroegd afleggen of examens eerder afnemen. Met de vrijgekomen tijd is altijd wat zinvols te doen!
      • Examenresultaten van de centrale examencommissie kunnen overgenomen worden zodat vakken kunnen vrijgesteld worden.
      • Durf ervoor te kiezen om niet te toetsen en je oordeel te laten afhangen van je observatie en vertrouwen in het potentieel van de leerling.
      • Laat een didactisch onderzoek afnemen om te bepalen welke leerplandoelen al bereikt werden overheen verschillende leerjaren.
    • Op basis van inhoud:
      • Integreer opdrachten die verbreden (extra toepassingen) of verdiepen (complexere vraagstukken).
  1. Specifieke aandachtspunten
    • Hoogbegaafde leerlingen houden meer dan gemiddeld van autonomie. Dat wil echter niet zeggen dat ze ook zelfstandig kunnen werken. Zoek naar het juiste evenwicht in deze noden.
    • Houd rekening met leerlingen die versneld zijn: toets leerstof die ze nog niet kregen op een aangepaste manier.
    • Hoogbegaafde leerlingen denken vaak dieper na en kunnen antwoorden geven die afwijken van het model. Vraag door hoe zij tot hun antwoord zijn gekomen en bespreek correcties vanuit wederzijds respect. Let op want deze leerlingen kunnen behoorlijk kritisch zijn en hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel! Luister naar hun argumentatie.
    • Ga na of genormeerde toetsen zinvol zijn. Voor hoogbegaafden zijn simpele vragen vaak complex en complexe vragen simpel. Daardoor wijken hun antwoorden vaak af en behalen ze niet de beoogde scores.

Conclusie

Een evaluatie die rekening houdt met de behoeften van hoogbegaafde leerlingen, zet in op procesgericht werken, autonomie en succeservaringen. Het is essentieel om niet alleen leerresultaten te meten, maar ook te begrijpen hoe de leerling leert en groeit. Zo wordt evalueren een zinvol en ondersteunend onderdeel van het leerproces.

Over de auteur

Elke Coorens

Lees verder

IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

IQ-test: dé maatstaf voor hoogbegaafdheid?

Is een IQ-test nu echt het ultieme middel om hoogbegaafdheid te identificeren? Het antwoord is eenvoudig: NEE. En wel om deze redenen: Beperkingen van IQ-tests Veel IQ-tests zijn oorspronkelijk niet ontworpen om hoge scores te meten. Bij jonge kinderen kunnen IQ-tests...

Lees meer
Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief

Intellectum Hybrid biedt nieuw onderwijsalternatief voor leerlingen die meer nodig hebben dan het reguliere aanbod Het nieuwe schooljaar is begonnen en scholen hervatten hun gebruikelijke trajecten, vaak met nieuwe eindtermen en andere onderwijsaanpassingen. Toch...

Lees meer